Fantastisch Tasmanie, en fantastisch westkust Australië

30 januari 2013 - Perth, Australië

Tasmanie Under down Under.

Zeer interessant Tasmanie,   het eiland waar ik in 10 dagen 1000 foto's
 heb genomen, oeps... vanaf 10 januari ben ik van het warme Sydney naar de hoofdstad Hobart, Tasmanie gevlogen. Tasmanie is ongeveer 2x groter dan Nederland, en er wonen ongeveer 500.000 mensen.

Ik was natuurlijk niet de eerste Nederlander, die hier zijn voeten op de grond plaatse. In het jaar 1642 was het al, de bekende Nederlandse Backpacker Abel Tasman die Tasmanie ontdekte.

Waar Abel de wereld ging ontdekken deed ik dat ook een beetje, ik had een 6 daagse trip geboekt zodat ik een mooie tijd, de hoogte punten van het in de volksmond genoemde "Tazzie" kon gaan zien. Ik had nog geen idee wat dit eiland te bieden had, alleen  ik wist dat hier de Tasmaanse duivel leeft, ook bekend als het stripicoon "Tazz the Mania".

Ik landde dus op 10 januari,  3 dagen later zou mij rondreis beginnen over het eiland. De eerste drie dagen heb ik in Hobart doorgebracht, dit havenstadje heeft alles te bieden en ziet er zeer gezellig uit,   In Hobart ben ik naar de "Cascade" bierbrouwerij geweest, "salamanca markt" en heb ik een halve finale van een cricket wedstrijd bezocht. Ik begin maar vanaf het begin, de bierbrouwerij, de rondleiding viel een beetje tegen, waar ik dacht aan een grote fabriek, zag ik tot mijn verbazing dat het maar een klein fabriekje was. Maar gelukkig was het een prachtige dag, en smaakten de biertjes zeer goed...

Op zaterdag is er altijd de traditionele "Salamanca markt" deze gezellige markt bestaat uit de normale markt met kleding, eten, muziek en jaa daar komt ie, wat zag ik bij een klein kraampje! Met trots werd de nederlandse vlag getoond en zag ik met grote letters staan"Real Dutch oliebollen." Deze kon ik natuurlijk niet voorbij laten gaan!

In de avond, ontmoete ik een Australies stel, vanuit Brisbane,  ze begonnen te praten over een cricketwedstrijd in de stad Hobart, het was de halve finale van een bekerwedstrijd, ik had geen idee waarover het ging alleen het klonk wel interessant. Ze vertelden mij dat deze wedstrijd tussen Hobart - Brisbane ging en dat over een paar uurtjes De wedstrijd zou beginnen. Ik vroeg of het makkelijk was om aan kaartje te komen. Ik wilde toch wel graag een wedstrijd bijwonen. Ze zeiden vervolgens dat ik wel gezellig met hun mee kon, direct bestelde die jongen een kaartje voor mij via internet en al vrij snel waren we onderweg naar het cricket stadion in Hobart. Het stadion zag er mooi en authentiek uit. Er hing een leuke sfeer en het zat bomvol met fanatieke cricket supporters. Na een snelle uitleg over de regels (het is gewoon een balletje wegslaan) zat ik daar rustig dik 3 uren te kijken, naar het balletje wegslaan. Een oudere fanatieke supporter vertelde mij dat dit het snelste spelletje van cricket was. 20 overs tegen 20 overs, jaa even een cricketterm tussendoor. Er zijn dus 3 soorten cricket, deze en dan heb je nog een dagcricket, dus dan spelen ze van 08:00 tot 17:00 en dan maar kijken wie de meeste punten scoort, of je kan naar een wedstrijdje van maar liefst 5 dagen kijken.... 5 dagen ja..
Het was een leuke ervaring om dit te zien, en ik zal zeggen als je de mogelijkheid een keertje hebt, ga rustig zitten, koop een paar biertjes en veel kijk plezier.

Zo, alweer een heel verhaal over een paar daagjes. Het mooiste moet nog komen. Hoe ga ik dat allemaal uitleggen......

Ik had dus een 6 daagse trip geboekt,  deze trip zou mij een mooie rondleiding geven over het eiland. De volgende zondag ochtend werd ik vanaf m'n hostel opgehaald. Ik zag al snel dat om redelijke gemixte groep ging qua leeftijd, later bleek de jongste 19 te zijn en het oudste stel was dik 80 jaar..

Tijdens deze week, zijn we echt helemaal rondom Tasmanie gereden,  heb ik echt een prachtige natuur gezien,  ik heb een aantal mooie lange wandelingen gedaan, onder andere in "Cradle Mountians." Mooie paradijselijke stranden gezien, zoals "Wineglass Bay" wat echt een mooie speciale vorm en er super uit ziet. Tijdens deze trip heb ik onder andere de aldaar levende "wombat, Walibi, Tigerslang, Koala, Kangeroe, Pauw, Pinguins, Jellyfish,(vervelende kwal) en de Tasmaanse duivel ontmoet".

Op Tasmanie bevindt zich ook de oude gevangenis Port Arthur, deze gevangenis is zeer bekend onder de Britten, omdat zij naar deze meedogenloze  gevangenis werden gestuurd.

Als je in dit prachtige gebied loopt, met al die oude gebouwen, die helaas niet meer lijken op gebouwen, en je ziet de prachtige zee, met in de verte een kleine eilandje wat het "doden eiland" wordt genoemd, hier zijn meer dan 3000 lichamen begraven, alleen kan je niet voorstellen waar, omdat het eilandje zo klein is.

Je kunt het je nauwelijks voorstellen dat de plek zo gruwelijke geschiedenis heeft. De Britten stuurden in de 19e eeuw vele gevangen naar Tasmanie, dit omdat Port Arthur een geschikte plek was om een gevangenis te starten. Het was makkelijk te beveiligen ivm de ruige kust met hoge kliffen. In 1830 werd deze gevangenis geopend met de bedoeling om de zwaarste criminelen hier te vestigen. Het was een harde gevangenis, waar veel gestraft werd.  In 10 jaar tijd woonden er 2000 mensen, dit waren inclusief criminelen, soldaten en medewerkers, er werd toen die tijd veel geproduceerd zoals, schepen, spoorwegen. Het werd een bekende plaats en de welvaart startte vanaf het zuiden.  De gevangenis heeft maar 23 jaren bestaan, en is nu een toeristische trekpleister die meer dan 200.000 bezoekers per jaar krijgt.

Bij de Australiërs is deze plek meer bekend met een vervelende gebeurtenis omdat op 28 april 1966, de dag van de Port Arthur Massacre. Op deze dag werd Port Arthur weer geconfronteerd met extreem geweld. Een jonge man schoot 35 mensen dood en er raakten vele zwaar gewond. Dit geweld heeft een enorme impact gehad, de wetgeving met betrekking op wapens is aangepast en veel mensen, denken bij het horen van Port Arthur, eerst aan deze misdaad en dan pas aan het feit dat het een belangrijke historische plek is.
Ik vond het een zeer interessante plek om te zien en het is zeker een bezoekje waard.

Tijdens mijn Trip was het weer lekker fris, soms regende het, dit was nogal goed voor het eiland omdat een week eerder zoals sommige van jullie weten een zeer grote bosbrand hier veel schade heeft aan gericht. Op de laatste dag van mij trip gaf mij dat wel een naar gevoel, we reden door het plekje wat het zwaarst getroffen was, en wat veel op het nieuws is geweest. Daar zagen we de mensen met hun handen in het haar op hun eigen afgebrande huizen staan.. De omvang van de branden was enorm, we hebben echt uren door de afgebrande bossen gereden.

Al met al was een zeer gezellige leuke trip, dit ook te danken aan de buschauffeur Tony, die altijd alles met een vrolijke kant liet zien. Dus Tasmanie zeker een aanrader voor iedereen!

7 dagen van Perth naar Exmount, Westkusttrip van 3500 km:

Op 19 januari ben ik naar Perth gevlogen, dit is het westen van Australië. Dus het gaat aardig goed met reizen. Ga van het een naar het andere.. Dit is een 7 daagse tour langs de westkust. De gemiddelde temperatuur is hier fors hoger dan de rest van Australië. In de "Oudback" kan het flink op lopen tot dik 40 graden, en dat is het om 8 uur in de ochtend al! Heerlijk! De natuur is hier zo anders dan in het oosten of Tasmanie. Alles is hier zo droog, maar de stranden zijn wel weer geniaal. Ik weet straks niet meer welke woorden ik moet gebruiken voor hoe "mooi"het wel niet is. Het water is zo mooi, en de stranden zijn zo wit.  En wat moet ik straks zeggen over het paradijselijke Fiji!
Ik vind wel wat woordjes....
Ik reis nu met een jongere groep, geen Nederlanders, dus kan mooi de hele dag Engels ratelen, of gewoon heerlijk Nederlands tegen ze lullen..

Op de eerste dag gingen we naar de "Pinanacles dessert" en al snel dacht ik, dit kan wel een mooie trip worden. Australie heeft zoveel mooie verschillende gebieden, hier was het zand zo goudkleurig en overal zie je stenen/rotsen uit de grond komen. Een heel apart gezicht en was zeer leuk om hier doorheen te lopen.  Later hebben we nog gezandboard in de grote duinen en hebben we overnacht in Kalbirri.  Het werd ook duidelijk dat we elke dag vroeg er uit moesten en dat was dan tussen 6 en 7 uur..  Lekker was dat alle maaltijden er bij inbegrepen waren dus daar hoefde ik mij niet druk over te maken. Op de 2e dag zijn we naar Shark bay gereden. Tussendoor zijn we gestopt in Murchison Gorge, dit is een national park, waar de temperatuur gemiddeld 50 graden was. Het is onmogelijk om hier langer dan een paar uurtjes te vertoeven. En in een paar uurtjes heb je voor je het weet meer dan 3 liter water gedronken. Hoezo warm... Bijzonder om mee te maken, maar het was niet echt fijn. Later zijn we naar vele uren rijden aangekomen in Shark Bay, deze bay heeft de naam gekregen om zijn vele haaien. Ook is het bekend door de dolfijnen die hier elke morgen worden gevoerd op het strand. Wij verbleven ook in het dolfijnenresort. Pal aan het strand, een heerlijk zwembad en heerlijke jacuzzi. Wat was dat heerlijk naar een zeer warme dag. In de avond werden de nodige biertjes gedronken. Gelukkig konden we die iets goedkoper krijgen. Want een gemiddeld biertje kost overal z'n 10 dollar / 9 euro. Schrik niet, dit betaal in je geheel Australië ongeveer. Gelukkig zijn er ook "bottleshops", een soort mc Donalds maar dan kan je er alleen alcohol kopen. Een drive tro hebben ze ook, voor een kratje betaal je 40 dollar.. Dus verdienen kunnen ze hier wel.. Maar weer terug naar Shark bay,  in de volgende morgen was het wederom vroeg op staan. Vandaag zouden we de dolfijnen zien. Om 07:30 werden de eersten gevoerd. We stonden daar wat op het strand en al snel kwamen er wat dolfijnen aan gezwommen. En dit was de wel bekende Flipper dolfijn, iedereen kent die wel. 4 nieuwsgierige pelikanen, waren al eerder geland op het mooie strand, want deze hadden natuurlijk ook wel zin in een makkelijk hapje. Leuk was te zien hoe de "wilde" dolfijnen gevoerd werden. Ze zwommen haast tegen je aan en hadden totaal geen schuw voor de aanwezige mensen. Ze vonden het prachtig om de aandacht te krijgen.

Later in de morgen vertrokken we in de richting van Coral bay, tussendoor hadden we stop in Shell Beach, dit strand bestond alleen schelpen, schelpen, schelpen en schelpen. Bijzonder in iedergeval...

Laat in avond kwamen we aan aan in Coral bay, dit plaatsje staat bekend om het snorkelen met grote Mantra Ray's, de walvishaai, en de gewone haaien.. Helaas was het niet mogelijk de walivshaai te ontmoeten omdat het niet de tijd van het jaar was. Wel was het mogelijk om de mantra's te zien. Dit wilde ik heel graag doen dus heb ik een tour voor de volgende dag geboekt. Deze tour was de moeite waard en geweldig om deze grote wezens  ( ze kunnen 4 bij 4 meter worden) van zeer dichtbij te zien in de natuur. Het was een hele sport om ze al zwemmend bij te houden. Tijdens de duik ontmoeten ik direct 4 stuks. Ze zwommen mooi naast elkaar. Gelukkig heb ik beelden, want het was echt kippenvel om ze zo te zien. Het leken wel vliegtuigen..

Later op de dag werd mijn dag nog mooier omdat ik eindelijk met een schildpad heb gezwommen. Zo lekker nonchalant zwom de schildpad door het water te zwemmen, hij keek mij nog aan met zijn slaperige oogjes en dacht waarschijnlijk: "Hey, lelijkerd wat moet jij hier!!" het koraal en de zee was zo mooi, dat de dag als een speer voorbij vloog.

De volgende dag vertrokken we naar Exmount onze eind bestemming, hier zijn we naar het wonder van Ningaloo reef gegaan. Nadat ik dacht dat ik al wat mooie stranden had gezien, sloeg dit alles. Zo helder water.. Ik heb de gehele dag gesnorkeld. Het was een groot aquarium. Het koraal was zo helder blauw, de vissen waren zo kleurrijk en waren in verschillende grote's.. Het leek echt op de film "Finding Nemo" als klap op de vuurpijl, ontmoete ik hier een grote schildpad en een Reefshark, deze haai lag heerlijk in een zogenaamd cleaning station, zeg maar een carwash, maar dan voor de haai. Het was even zoeken, maar we vonden deze haai onder een grote rots. Hij lag daar heerlijk te genieten. Het leek wel of hij naar de Spa ging en daar een grote massage kreeg van een aantal hongerige visjes. Nadat we een aantal mooi foto's konden maken besloot de haai om zich maar even helemaal te tonen. Een halve haai op een foto kan natuurlijk niet. De haai stopte even met de massage en was zelf natuurlijk ook wel nieuwsgierig. Hij zwom vervolgens om ons heen en maakte toen een paar cirkels nadat hij had ingeschat dat wij geen bedreiging voor hem waren besloot hij maar weer terug te gaan naar de carwash. Wat een ervaring was dat!!
Vanuit Exmount moesten we dus in 2 dagen naar Perth rijden. Dit zouden 2 lange dagen met vele kilometers. Op Australian Day, dit is grote feestdag onder de Australiërs reden we 12 uren naar Northbrook farmstay, we sliepen op een kleine boerderij en hebben de laatst avond samen nog even gevierd. De volgende morgen was het de laatste dag van de trip. Op het programma stond, Hutt rivier, een ander landje in Australie, beetje lastig om uit leggen maar een boer heeft dit voor elkaar gekregen. Dus hij had zijn eigen munt eenheid, zijn eigen vlag, hij was een prins, had zijn eigen volkslied, eigen paspoort. Bijzonder in iedergeval en zelfs werd men paspoort er afgestempeld. Later zijn we nog naar het wildlife park, Greenough geweest.

Zoo weer een lang verhaal... Tot nu vermaak ik mij dus prima, ik zit momenteel weer in Perth, niet mijn favoriete stad, en het hostel is ook niet zo top.. Ik vlieg straks naar Brisbane, alleen daar is alles nu overstroomd. Eerst al de bosbranden, toen bijna de cycloon in het noordwesten, straks overstromingen.. Alle uitersten in een werelddeel. Hopelijk valt het mee en sluiten ze het vliegveld niet. Want 3 feb, vlieg ik naar Fiji. Ik kan haast niet wachten om een duik te nemen in de zee... Ik ben zelfs jaloers om mezelf.. Echt een gave trip allemaal..

Ik heb ook weer wat foto's op mijn blog geplaatst en deze zijn zeker de moeite waard om er een paar te zien.

1. Lampie:
    31 januari 2013
    hoi hoe is het met de warmte?
    hier is het herfst , maar toch hebben ze hier kunnen schaatsen.
    giethoor de meren tocht waren wel meer dan 16.000 schaatsers op het ijs na 11.00 uur was de inschrijving al gestopt er waren veel te veel schaatsers op het ijs en er zouden er nog meer komen het werdt te gevaarlijk.
    dus nu weer dooi .
    de groeten van lampie en een goede reis verder als je maar niet zwemmend naar de fiji eilanden moet gaan ????????
    tot de volgende keer doeiiiiiiiiiiiiii
  2. Siem:
    9 februari 2013
    Hey Stef,

Leuke verhalen om weer jaloers van te worden. De reis verloopt zo te horen prima. Gelukkig is het einde nog niet in zicht. Fiji lijkt mij een mooie ervaring, geniet er maar van!!

Wij zullen zo naar het stadion voor VVV, altijd leuk. Gelukkig heb jij je nieuwe sport gevonden. Er is vast wel ergens een cricketclub in het noorden van Nederland te vinden waar je je kunt aanmelden bij terugkomst ;).

Groeten!
    Siem
  3. Bart:
    20 februari 2013
    Mienstra,

Mooie verhalen weer man! Ik begrijp dat je je, bij terugkomst, meteen gaat aanmelden bij de plaatselijke cricketvereniging.... Tja, toch leuk om mee te maken lijkt me en.... Zo leer je ook nog eens wat!

Ik kan me voorstellen dat de natuur adembenemend is. Zal een beetje lijken op dat stuk op de afsluitdijk, als je Noord Holland in rijdt.... Hè hè. De foto,s zijn geweldig om te zien, sommige kunnen zo op een ansichtkaart!

Ben benieuwd hoe je datatransmissie gaat doen; heb je nog 6 maanden extra vrij genomen om ze allemaal in te plakken of....

Nou, ik ga me zo opmaken voor mijn middagdienst. Veel plezier daar en ik lees het wel weer!

Mzl

Bart
  4. Bart:
    20 februari 2013
    Huh, kak voorspelling....

Datatransmissie moet; hoe je dat straks gaat doen zijn....

Nou, ajuus en oan't sjen!
  5. Fjvbsdjvbcvbv shdbxbzxhbvb:
    27 februari 2013
    slegt!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    dit is saai!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!